Rabu, 20 Julai 2011

KASIH,,SAYANG & CINTA

Antara KASIH,,SAYANG & CINTA.. 3perkataan yang nampak seakan sama untuk diterjemahkan,,namun jika diteliti membawa kepada pengertian yang sangat berbeza..Pengertian 3perkataan ini memberikan makna yang sangat mendalam untuk difahami pada emosi & tindakan!

I. KASIH
Kita sering mengucapkan kalimah basmalah yang membawa maksud "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani"..Allah SWT sebenarnya sangat mengasihi kita sebagai hambaNya..& jika kita halusi mengapa Allah SWT mengasihi manusia sudah tentu hanya kerana Allah SWT mempunyai belas kasihan terhadap hambaNya..Rasa kasih sebenarnya terselit rasa belas kasihan terhadap seseorang..Begitu juga Allah SWT mengasihi kita selayaknya kerana kita lemah & perlu dikasihani.

Dalam hubungan sesama manusia,,kasih kadang-kadang menjadi titik bermulanya rasa sayang & seterusnya rasa cinta..Dari kasihan akan terbit rasa sayang yang begitu kuat..Sebab itu dalam Bahasa Melayu perkataan kasih selalunya digabungkan sekali dengan perkataan sayang..Jadi tidak hairanlah mengapa Rasulullah sendiri berkahwin dengan isteri-isterinya yang banyak kekurangan..Rasa belas kasihan kerana tidak mampu melihat kesusahan wanita-wanita yang kehilangan suami kerana syahid telah mengangkat baginda untuk menyayangi & mencintai mereka sebagai isteri.
II. SAYANG
Perkataan yang sukar untuk dibezakan & diterjemahkan terutama dalam hubungan perasaan sesama manusia..Menyayangi seseorang belum tentu mencapai tahap mencintai kerana menyayangi lebih luas skopnya berbanding mengasihi..Kita mungkin menyayangi sahabat,,keluarga,,guru atau sesiapa sahaja..Tetapi berbeza jika kita mengatakan bahawa kita menyayangi isteri kita..Kerana rasa sayang kepada isteri sebagai teman hidup memberikan maksud kita mencintainya sedalam-dalamnya.

Namun fahamilah,,sebenarnya rasa sayang sudah memadai untuk kita melihat pengorbanan yang bakal dilakukan oleh orang yang menyayangi kita..Pengorbanan yang mungkin dilakukan luar dari kebiasaan emosi manusia..Rasa sayang akan memberikan kesan yang berpanjangan sama ada kita sebagai orang yang menyayangi & disayangi kerana rasa akan dapat dihalusi wujudnya keikhlasan dalam setiap tindakan yang dilakukannya..Keikhlasan inilah yang akan memberikan rasa sayang berpanjangan & terus mendoakan kebahagiaan untuk orang yang tersayang.

III. CINTA
Percintaan sudah tentu dikaitkan dengan rasa kasih sayang..Menggambarkan bahawa bila menyebut cinta sudah tentu akan ada rasa kasih dan sayang kepada seseorang..Bila mencintai seseorang,,tersiratnya kita mempunyai rasa sayang yang ikhlas & menerima diri pasangan kita seadanya..Kita hanya memikirkan dirinya,,perkongsian hidup bersama & juga kebahagiaan masa depan bersama.

Cinta terlalu kompleks untuk dihuraikan..Kerana cinta membawa pelbagai istilah yang memberikan maksud yang berbeza..Dalam satu pepatah arab,,mendefinisikan cinta itu pekak & buta..Rasa cinta yang terlalu mendalam akan memekakkan telinga untuk kita menerima segala nasihat daripada orang lain..Segala keputusan kebanyakannya diputuskan sendiri..Cinta juga akan membutakan mata untuk melihat kelemahan-kelemahan pada diri orang yang dicintai sekalipun nampak jelas di mata orang lain.
Cinta mampu memberikan rasa gembira kepada pasangan,,tetapi cinta juga memberikan luka yang sukar untuk diubati..Cinta membahagiakan bila berjaya hidup bersama pasangan & sangat memedihkan bila gagal..Itulah kelebihan & kelemahan cinta..Kerana pengertian cinta selalunya disandarkan hanya pada manusia. Manusia tidak sempurna. Jika pengertian cinta ini disandarkan pada Allah Yang Esa,,sudah pasti tidak akan wujud istilah putus cinta.
Serahkan masamu hanya untuk Allah,,pasti Allah akan uruskan masa hidupmu dengan sebaiknya..Serahkan hatimu & cintamu untuk Allah,,pasti DIA akan berikan hati & cintamu kepada pemilik yang sebenar…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan