Rabu, 1 Jun 2011

Perkahwinan Sahabatku

29 Mei 2011,,salah seorang member wa kawen..alhamdulillah...syukur sgt2..member 1 opis..yang jadi BEST tahap gaban,,aku jadi pengapitnya..muahaha...sebelum nie memang dah banyak kali jadi pengapit.Orang tua2 cakap,,bukan aku cakap lah..kalau dah jadi pengapit,,maksudnya dah tak lama lagi lah tu menyusul ikut pengantin..hahaha...bila aku pikir-pikir balik...aku nie mana ada aweq..macam mana nak kawen...
Time aku balik kampung,,soalan lazim yang selalu ibu aku tanya.. "bila nak kawen?"
adeii,,tak terjawap der!...bukan memilih,,tapi aku masih tak boleh menjadi pemimpin keluarga,,ilmu aku masih kurang..ish nak tanggung anak dara orang nie bukan leh main hentam keromoh..berat tanggungjawap tu...diri sendiri pun maasih terkapai-kapai...so aku try cari artikal pasal kawen nie,,mana tau terbuka hati nak kawen ke..suke ibu wa kalau dengar,,dapat menantu katakan...hahaha~
Dalam artikal tu berbunyi lebih kurang macam nie;

Perkahwinan menghalalkan apa yang haram..Menurut Saidina Abbas ra bahawa tidak sempurna ibadah seseorang itu kecuali dia sudah berkahwin.
Maksud di sebalik kata-kata Saidina Abbas itu ialah seseorang itu hatinya tidak akan tenang hendak beribadat kepada Allah SWT dengan lebih sempurna kerana dorongan & godaan nafsu syahwat..Nafsu syawat ini telah memang sedia wujud di dalam diri sejak seseorang anak Adam itu dilahirkan di muka bumi ini.
Saidina Abbas berkata pada anak-anaknya "Wahai anak-anakku,,jika kamu semua telah mempunyai keinginan untuk berkahwin,,maka beritahulah kepada aku..InsyaAllah aku akan berusaha untuk mengahwinkan kamu..Kerana apabila seseorang manusia telah melakukan zina,,maka ketika itu Allah SWT akan mencabut iman dari hatinya."

Haha...so pagi ahad tu aku follow pengantin dari JB ke Batu Pahat...Thanks Zana bawa aku...

Malah Rasulullah SAW sendiri pernah menjelaskan dalam sebuah hadisnya yang bermaksud:
"Sekiranya kamu mempunyai anak-anak perempuan yang sudah remaja, lalu datang seorang yang datang miminang, jika kamu dapati laki-laki yang masuk meminang itu baik akhlaknya, agamanya dan sebagainya, maka segeralah kamu menikahkannya."
Perkahwinan merupakan satu syariat, tuntutan dan kewajipan dalam membina masyarakat yang harmoni. Allah mensyariatkan perkahwinan sebagai satu jalan keluar kepada pelbagai perkara negetif dan maksiat.

Perkahwinan merupakan satu syariat,,tuntutan & kewajipan dalam membina masyarakat yang harmoni..Allah mensyariatkan perkahwinan sebagai satu jalan keluar kepada pelbagai perkara negetif & maksiat.
Jika korang dah pun bersedia dari segi kewangan terutamanya & calon pilihan di hati pun dah ada,,jangan tangguh-tangguhkan lagi der untuk mengikat tali pernikahan!hahaha...macam wa lom ada lagi..takpe..hehehe (sabar yer IBU..)


S0,,buatlah persiapan yang secukupnya sebelum ingin melangkah ke alam perkahwinan..Tanamkan sifat tolak-ansur dan bersabar dalam apa jua dugaan yang bakal ditempuh kelak..Ini kerana perkahwinan boleh diibaratkan kita mendayung sampan bersama pasangan kita di tengah lautan luas yang bergelora..Sekiranya tiada kerjasama & kesefahaman diantara kedua-dua pasangan,,maka tenggelamlah sampan tersebut...hehehe~

Hohoho....bila la plak time aku yer????

1 ulasan:

  1. ^_____________^ ko tunggu je lah pinangan aku ye. . . .hahahaha ~

    BalasPadam