Rabu, 14 September 2011

Kenapa Sarung Cincin Di Jari Manis?

Pasangan kita adalah anugerah yang tidak ternilai buat kita..Pernah dengar tentang falsafah lima jari? Tahukah korang mengapa cincin perkahwinan disarungkan ke jari manis,,bukan di jari-jari lain??
Kini satukan kedua-dua belah tangan korang & bengkokkan jari tengah ke dalam..Kemudian,,empat jari yang lain dipertemukan di hujungnya..try la..

1. Ibu Jari
Cuba buka ibu jari korang..Ibu jari boleh dibuka kerana ibu jari mewakili kedua-dua orang tua kita..Kelak suatu hari nanti,,pasti kedua-duanya akan pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya..Tutup kembali ibu jari..

2. Jari Telunjuk
Buka pula jari telunjuk korang..Jari telunjuk mewakili adik-beradik..Mereka juga bakal meninggalkan keluarga & mengorak hala tuju masing-masing apabila tiba masanya..Tutup kembali jari telunjuk..

3. Jari Kelingking
Cuba pula buka jari kelingking yang paling kecil,,ianya mewakili anak-anak kita..Lambat-laun,,apabila anak-anak mempunyai keluarga sendiri,,mereka juga akan meninggalkan kita..Tutup kembali jari kelingking..

4. Jari Manis
Dan sekarang,,cuba buka jari manis,,yang mana kita menyarungkan cincin perkahwinan padanya..
Hairan kan mengapa korang tak dapat membuka jari manis..Jari manis tersebut mewakili suami atau isteri kita..Tiada yang dapat memisahkan kita & pasangan kita,,kerana kita berdua telah ditakdirkan untuk bersama sehidup semati..So,,hargailah pasangan kita!!!ai ai Aishiteru <3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan